Monte Laster, born in Fort Worth, Texas, is an artist with a long-term engagement in the community of La Cité des 4000 in La Courneuve , perhaps the most socially stigmatized housing project in France.  Since 1994, his creative models reflect his commited approach to creativity through participation.

Laster questions the roles of migration and displacement in the construction of identities and the formation of networks. His creative process, which brings individuals from diverse backgrounds into contact with one another, results in interactions that he captures in various ways. Whether they are installations, performances, photographs, or videos, Laster’s works are produced through a process of long-term collaboration.

 

Laster's art is organized and produced around interventions, which take multiple forms (urban walks, concerts, poetry readings and think tanks) and systematically engage the local communities at different levels. In 2001, Laster created an artwork in the form of an association known as FACE (French American Creative Exchange). concieved as a platform for the social aspects of his work.

 

He has exhibited and collaborated with artists including Thomas Hirschhorn, Melik Ohanian, and the Stalker collective, and has exhibited and worked with institutions including the Musée du Louvre, Palais de Tokyo Center for Contemporary Art in Paris, France and Dallas Museum of Art, Dallas Symphony Orchestra, Rothko Chapel in Texas.

 

 Monte Laster, né à Fort Worth, au Texas, est un artiste engagé à long terme dans la communauté de La Cité des 4000 à La Courneuve, peut-être la cité le plus socialement stigmatisé en France. Depuis 1994, ses modèles créatifs reflètent son approche engagée de la créativité par la participation.

Laster interroge les rôles de la migration et du déplacement dans la construction des identités et la formation des réseaux. Son processus créatif, qui met en contact des individus d'horizons divers, se traduit par des interactions qu'il capture de diverses manières. Qu'il s'agisse d'installations, de performances, de photographies ou de vidéos, les œuvres de Laster sont produites à travers un processus de collaboration à long terme.

L'art de Laster est organisé et produit autour d'interventions qui prennent des formes multiples (promenades urbaines, concerts, lectures de poésie et think tanks) et engagent systématiquement les communautés locaux à différents niveaux. En 2001, Laster crée une œuvre d'art sous la forme d'une association appelée FACE (French American Creative Exchange). conçu comme une plate-forme pour les aspects sociaux de son travail, entre autres.

Il a exposé et collaboré avec des artistes tels que Thomas Hirschhorn, Melik Ohanian et le collectif Stalker, et a exposé et travaillé avec des institutions telles que le Musée du Louvre, le Palais de Tokyo en France et Dallas Museum of Art, Dallas Orchestre symphonique, et La chapelle Rothko au Texas.

Images: "Destinations, in Five Movements" 2017 video stills

Images: "Destinations, in Five Movements" 2017 video stills